Kirken i et
vadested
Vi har netop fejret 5-året for Pavens motu proprio om liturgien, Summorum
Pontificum, som blev offentliggjort 7. juli 2007. Dette dokument
siger i korthed at Kirkens overleverede ritus (også kendt under navnet
"den tridentinske messe") igen opnåede normativ status som
den ekstraordinære form af den latinske ritus. I motu propriet tales
der også om en decideret ret for de troende at få adgang til denne
form - i modsætning til tidligere tiders "indult", altså en
gunst som blev de troende til del under særlige omstændigheder. I de 5
år, der er gået, har mange bispedømmer taget ordlyden af motu
propriet for pålydende, og har gjort den ekstraordinære form
almindelig tilgængelig, medens andre påberåber sig, at motu propriets
tekst må være genstand for fortolkning.
En af de faktorer, der, næsten uanset udfaldet, vil være drivende i
forhold til hvordan motu propriets tekst skal forstås, er den
langstrakte proces omkring præste-selskabet SSPX. Selskabet blev
grundlagt af Mgr. Lefebvre, har godt 600 præster i hele verden, men
dets aktiviteter finder sted i strid med kirkeretten, et forhold som er
en historie for sig. Som meddelt bredt i sekulære såvel som katolske
medier, foregår der et arbejde mellem Troslærekon-gregationen og SSPX
for at opnå regularisering af præsteselskabets arbejde. Kongregationen
fik i juni ny leder (Mgr. Müller), og næsten samtidig udnævntes en ny
sekretær for underkommissionen Ecclesia Dei, som er ansvarlig for den
traditionelle liturgi og dialogen med SSPX. Det er således tydeligt, at
spørgsmålet om SSPX gives meget stor opmærksomhed i Rom.
Farvel til P.
Ziggelaar SJ
Den 25. juli vendte pater
August Ziggelaar SJ tilbage til Nederlandene efter et langt præsteliv i
Danmark. Han ønskede ikke selv at genoptage fejringen af den
ekstraordinære messe, men var fra starten i Jesu Hjerte kirke (2008)
trofast tilstede før disse messer som skriftefader. Han var også en
konstruktiv og omhyggelig læser af BP gennem disse 5 år.
Tak, pater Ziggelaar, og de bedste ønsker for et velfortjent otium i
Holland!
|
|
Jomfru
Marias Optagelse i Himlen
Den
eneste forpligtende tilføjelse til Kirkens lære, som det tyvende
århund-rede bragte, kom i 1950, da Pave Pius d. XII på Alle Helgens
Dag forkyndte dogmet om Jomfru Marias optagelse i Himlen. Det var i
øvrigt ikke noget "nyt" eftersom Kirken længe forinden havde
både troet og fejret at Guds Moders med legeme og sjæl er optaget til
Himlen, dvs. til Gud selv, umiddelbart efter hendes død. Men det blev
altså først en forpligtende og uforanderlig del af Kirkens troslære i
1950. Pave Pius d. XII forkyndte dogmet i rundskrivelsen "MUNIFICENTISSIMUS
DEUS" som beskriver den teologiske baggrund, og selve
trossandhedens indhold:
Det
var passende at Hun, som havde bevaret jomfrueligheden ved sin nedkomst,
også skulle bevare sit legeme fri fra al forgængelighed endda i
døden. Det var passende at Hun, som havde båret Frelseren som et barn
ved sit bryst, også skulle hvile i de Guddommelige telte. Det var
passende at den Brud, som Faderen havde taget sig, skulle hvile i de
Guddommelige boliger. Det var passende at Hun, som havde set sin Søn
på Korset, og hvis Hjerte modtog det Sorgens sværd, som hun havde
undsluppet ved at føde Ham, skulle se Ham ved Faderens højre. Det var
passende, at Guds Moder skulle besidde hvad der tilhører hendes Søn,
og at hun skulle æres af alle skabninger som "Guds Moder og
tjenerinde".
(...)
Vi forkynder, erklærer og definerer det som et Guddommeligt åbenbaret
dogme: at den Uplettede Guds Moder, Maria altid Jomfru, efter at have
tilendebragt sit jordiske levnedsløb, blev optaget med legeme og sjæl
til den Himmelske Herlighed. Kilde:
http://www.catholictradition.org/Assumption
|