Barnedåben i
traditionel ritus
Den 24. august fejredes
dåbens sakramente atter efter den ekstrordinære form, idet Gideon og
Maria Ertners førstefødte blev døbt Teresa i Jesu Hjerte
Kirke.
iI starten af 1970'erne var det ikke kun messens liturgi, som undergik
store forandringer. Der blev også udarbejdet helt nye riter for de
øvrige sakramenter: skriftemål, dåb, firmelse, ægtevielse,
præstevielse, og de syges salvelse. Men det pavelige dekret Summorum
Pontificum (2007) slår fast, at de traditionelle former af alle de
sakramentale riter fortsat kan bruges, og at anmodninger om deres brug
skal imødekommes. Det er således op til de troende selv, om fx dåbens
sakramente skal meddeles under brug af ritualet fra 1970, eller det
ritual som blev brugt inden da. For at tage stilling til det, må man
naturligvis kende forskellen på de to riter. Det er ikke muligt at
gennemgå detaljerne her. Interesserede kan læse mere på
http://www.traditionalcatholicpriest.com/2013/
07/18/latin-baptism-vs-new-rite-of-baptism/
Billeder fra
sommerlejren på Klitborg
Som lovet i forrige nummer
af BP kan disse nu ses ved at klikke
her.
Kirketælling
Søndag den 18. august var
der kirketælling i bispedømmet. Ved den ekstraordinære messe kl. 18
blev der talt 59 kirkegængere. Tallet dokumenterer en blivende og
voksende tilslutning til den ekstraordinære form - på trods af at den
endnu kun fejres to gange om måneden.
|
|
Biskopper om Messen - 2
I et interview med det katolske nyhedsbureau Zenit, givet den 27/6 i
Rom, sagde Kardinal Ranjith bl.a.:
Den gamle liturgi har elementer i sig som kan berige den nye liturgi,
og den kan fungere som et spejl. Der ser man sig selv, og man forstår
hvem man er. Den gamle liturgi hjælper os til at forstå hvad der er
godt i den nye liturgi og hvad der er ufuldendt i den nye liturgi. Ved
at muliggøre en sådan sammenligning i Kirken, har han [Pave Benedikt,
red.] givet os mulighed for selv at vurdere den nye liturgi og gøre den
stærkere. Han vejleder os til en tankeproces og et arbejde som leder
frem mod en reform af reformen, fordi reformen selv havde fejl i den
måde den begyndte og virkede på. Der har været en masse
vilkårlighed, misforståelser og fejlgreb, som det er nødvendigt at
rense ud i, og det kan ske i lyset af den gamle liturgi. Ved at forstå
den gamle liturgis skønhed, kan man også i den nye liturgi se nogle
elementer af denne skønhed.
Adspurgt
om sine fire års erfaringer som ærkebiskop af Colombo (Sri Lanka)
sagde han videre: Da jeg kom, fandt jeg megen liturgisk uorden, så jeg
startede fra bunden ved at insistere på visse ting. (…) Nu er der
større eukaristisk fromhed. Kommunionen gives til de troende på
tungen, mens de knæler. Dette er blevet den almindelige praksis alle
vegne, og flere og flere vender tilbage til Kirken. De, som havde vendt
sig til bibelfundamentalisme, kommer tilbage til Kirken fordi de ser, at
liturgien er opbyggelig og berigende. Den er ikke mere det
"show" de var blevet vænnet til. Så vi har forandret det
liturgiske liv i bispedømmet en del.
Kilde:
http://www.zenit.org/en/articles/cardinal-
ranjith-on-forming-the-faithful-to-live-the-liturgy
(uddrag oversat til dansk).
|
Messer
efter traditionel ritus i København.
Sø. d. 1/9 (15. Sø. e. Pinse)
i Jesu Hjerte kirke, Kbh., kl. 18
Sø. d. 15/9 (17. Sø. e. Pinse) i Jesu Hjerte kirke, Kbh., kl. 18
Sø. d. 6/10 (20. Sø. e. Pinse) i Jesu Hjerte kirke, Kbh., kl. 18
Hver søndag: Messe i Skt. Thomas kirke, Lund (kl. 16 i ulige ugenumre og kl. 18 i
lige ugenumre)
Jesu Hjerte kirke ligger nær Hovedbanegården, Skt. Thomas er
nær Lunds centralst.
Evt. ændringer meddeles på www.katolikker.dk
Ansv.hv. for BP: C. Winsløw
Skt. Karl
Borromæusgruppen er en gruppe lægfolk med interesse for den
ekstraordinære eller traditionelle form af liturgien, dvs.
liturgien fra før den liturgiske reform af 1969. |
|