Trosbekræftelse
angående Ægteskabet og Familien
Efter
i Julens oktav at have fejret Ordets menneskevordelse i kødet, og idet
vi forbereder os til fejringen af de hellige tre kongers besøg hos den
hellige Familie i Betlehem, giver det anledning til overvejelse af
familiebegrebet. I efteråret fandt den ekstraordinære synode om
familien sted. I maj måned i det nye år afvikles Nordisk Katolsk
Familietræf i Ishøj.
Der er ingen tvivl om, at familien som institution er under pres.
I samfundet anerkendes familien jo nok, men der er ikke nogen samlet
idé om, hvordan den skal fungere, udover begge forældre skal arbejde og
børnene skal være i institution. Kirken? Den er Kristi brud og
instrument til uskadt at føre os ind i Saligheden. Nødvendigvis
skal der være forvaltning. Men der er i dag en uønskværdig
tendens til at drage konklusioner om det principielle ud fra konkrete
pastorale problemstillinger.
Tiden må derfor være moden til en katedral tilkendegivelse om det principielle, et credo:
Jeg tror på ægteskabets
Sakramente som indstiftet af Kristus: Den ubrydelige og hellige pagt
mellem én mand og én kvinde, med den hellige forening af Kristus og
Kirken som det store forbillede.
Jeg vil forsvare Ægteskabet og dets ukrænkelighed mod angreb både fra Verden og indefra i Kirken.
Jeg vil forsvare Ægteskabet
indtil døden skiller, og brud derpå som svær synd, med deraf følgende
konsekvenser for adgang til Kommunionen.
Jeg anerkender de mange, som
under store vanskeligheder og som enlige ægtefæller, kæmper og
forbliver tro mod deres ægteskabsløfter.
Et sådant credo må afsluttes med bønfaldelse om, at alle Kirkens
præster og biskopper med fornyet mod og klarhed må forkynde Familiens
ukrænkelighed, ægteskabets uop-løselighed og umuligheden af at Kirken
nogensinde vil anerkende ”samlivsformer” udover Ægteskabet mellem mand
og kvinde, som indstiftet af Kristus selv.
Sankt Karl Borromæus Gruppen
Julens Oktav, 2014
|
|
Hvorfor den traditionelle messe?
-4
Intet
er så trøstende, så klart, så spændende, så hjælpende, som Messen,
således som den læses blandt os. Jeg kunne høre Messe for evigt og ikke
blive træt af det. Den er ikke blot en samling ord, den er en stor
HANDLING - den største handling som kan finde sted på Jorden. Den er
ikke blot påkaldelsen af det evige men (hvis man kan bruge det ord)
fremkaldelsen af det. Han kommer til stede på alteret i kød og blod,
han for hvem englene bøjer sig og djævlene ryster. Det er den
frygtelige begivenhed, som er fortolkningen af alle dele af fejringen.
Ord er nødvendige som midler, men ikke som mål; ordene er ikke blot
hilsener til Nådens Trone, de er redskaber for noget langt højere -
indvielsen, Offeret. Ordene siges hurtigt, som var de utålmodige efter
at opfylde deres mission. Snart er de væk - det hele sker hurtigt; for
alt er en del af en stor handling. De er hurtigt sagt, for Herren Jesus
går med dem, som Han gik langs søen da Han var menneske, og hurtigt
kaldte først en discipel og så den næste. Hurtigt er de sagt, fordi
Menneskesønnens komme er som lynet der blinker mellem to dele af
Himlen. (…) Alle på vort sted venter vi den store Advent, med vort eget
hjerte, med vore egne tanker, intentioner og bønner - hver for sig, men
samlet, ser vi hvordan Messen skrider frem, idet vi forener os med dens
fuldbyrdelse; ikke i pinefuld og håbløs følgen med i hele den
vanskelige messetekst fra begyndelse til ende. Ligesom i en koncert af
musik-instrumenter, der hver er forskellige men tilsammen danner en sød
harmoni, tager vi støttende del i bønnen sammen med Guds præst, som
vejleder os. Der er små børn, gamle mænd, simple arbejdere,
præste-studerende, præster som forbereder sig til Messe, præster som
udfører taksigelsen efter Messen, uskyldige piger, bodfærdige syndere;
men fra alle disse sind løfter sig én eukaristisk hymne, og den store
Handling er målet og indholdet i den.
Salige John Henry Kardinal Newmann, Loss and gain, 1848
|