Jordskælvskatastrofen i Asien. Biskop Kozon opfordrer i en appel, dateret 30/12, alle katolikker til at støtte Caritas' hjælpearbejde blandt ofrene for jordskælvskatastrofen i Sydøstasien. Kollekten fra Messen den 9. januar vil ubeskåret blive sendt til Caritas Danmark. Den hellige Families Fest fejres på søndagen i hl. tre kongers oktav, hvor der i denne måned læses Messe efter traditionel ritus. Festdagens evangelium (Lukas, 2: 42-50) fortæller om, hvordan Maria og Josef søger og genfinder den 12-årige Jesus i Jerusalem. Den hellige familie er - trods sine helt særlige opgaver og forudsætninger - et eksempel for alle kristne familier:
Valfarten Paris-Chartres finder som sædvanlig sted omkring pinse, i år 14.-16. maj. Nærmere detaljer om den danske deltagelse følger i næste nummer. En opsang. "I danske katolikker har været lidt for duknakkede, for prægede af, at I fik bank under reformationen. I skal være langt mere synlige. Der er brug for Den katolske Kirke i dag. Der, hvor Folkekirken har svigtet og er gået i selvsving, har I en vigtig rolle i at fastholde det danske folk i troens rødder." Ordene er DR-redaktør Anders Laugesens (her gengivet fra Kat. Or. 7/12), og faldt i et oplæg på pastoralrådsmødet i november. Katolikker, som fastholder Kirkens traditionelle ritus, kan næppe beskyldes for at være prægede af reformationen - men opfordringen om synlighed gælder naturligvis også os! |
Hvorfor
den traditionelle messe? I
den gamle liturgi er Kanon centrum i Messen som offer. I flg.
tridentinerkoncilets vidnesbyrd går Kanon tilbage til apostlenes
tradition, og var i det væsentlige fuldendt omkring Gregor d. Store
(600 e. Kr.). Den romerske kirke havde aldrig andre kanoniske bønner.
Selv mysterium fidei ["troens mysterium"] i
indstiftelsesordene nævnes udtrykkeligt af pave Innocent d. 3. i et
brev til ærkebiskoppen af Lyon [1202, red.] … Dettte mysterium
fidei blev fjernet i den nye liturgis indstiftelsesord. Hvorfor?
Samtidig blev der givet tilladelse til andre kanoniske bønner. Den
anden - som ikke nævner Messens karakter af offer - men som er den
korteste - har erstattet den gamle romerske Kanon stort set overalt.
Derved er dyb teologisk indsigt fra tridentinerkoncilet gået tabt. (…) |
|
|
||
Messer efter traditionel ritus i bispedømmet København.
|
||
SÅDAN FINDER DE
VEJ TIL MESSEN
|