17. søndag e.
pinse hører vi i Messen om det største bud i loven: Du skal
elske Herren din Gud af hele dit Hjerte og af hele din sjæl og af hele
dit sind. Dette er det første og det største bud. Men det andet er
ligt dette: Du skal elske din Næste som dig selv (Matt. 22). Også
Paulus formaner os til at elske hverandre i Kærlighed og beflitter
jer på at bevare åndens enhed i fredens bånd (Ef. 4). Jomfru Marias optagelse i Himlen blev igen i år fejret med højtidelig leviteret højmesse (se billede ovenfor). Markus Bernt Eidsvig, som tilhører augustinerordenen, er af Pave Benedikt d. 16. udnævnt til ny katolsk biskop af Oslo. Datoen for hans indsættelse er endnu ukendt. |
Hvorfor
den traditionelle messe? Man kan ikke sige at den såkaldte Skt. Pius den 5.'s ritus er uddød, og den Hellige Faders autoritet har udtrykt sin velvilje overfor de troende som forbliver knyttet til denne ritus og som i den finder en solid åndelig næring på deres trosvej, mens de i øvrigt anerkender lovligheden af den fornyede romerske ritus der blev til efter 2. Vatikankoncils forskrifter. Dette samme koncil erklærede også at vor hellige Moder Kirken holder alle de riter, som er lovligt anerkendt, for lige i ret og værdighed, og Hun vil at de i fremtiden skal bevares og begunstiges på alle måder; Koncilet ønsker at de, hvor det er nødvendigt, skal revideres med forsigtighed, i en ånd af sund tradition, for at give dem nyt liv i forhold til omstændighederne og behovene i vor tid (Sacrosanctum Concilium, 4). Den gamle romerske ritus bevarer altså sin borgerret i Kirken, midt i mangfoldigheden af latinske og orientalske katolske riter. Det som forener disse riters mangfoldighed er den samme tro på det eukaristiske mysterium, hvis bekendelse altid har sikret enheden i den hellige, katolske og apostoliske Kirke. Kardinal Dario Castrillon Hoyòs, prædiken under traditionel Messe i Santa Maria Maggiore, Rom, 24/5 2003. |
||||
|
|||||
|