Paradoksernes
tid
I 1988 udsendte Pave
Johannes Paul motu propriet Ecclesia Dei Adflicta, hvori
alverdens biskopper tilsiges at der "alle vegne skal vises respekt
for de troendes længsler" efter den gamle Messe, og at
tilladelserne til fejringen af den skal være "generøs".
Mange steder fejres den ikke, trods mange anmodninger, andre steder
tåles sjældne fejringer.
I sin tid som kardinal skrev Pave Benedict, som dokumenteret i mange
tidligere udgaver af BP, ofte om det uforståelige i den reelle
udelukkelse og marginalisering, som troende med kærlighed til den gamle
Messe udsættes for i disse år. Det, der tidligere var det helligste i
Kirken, er pludselig det eneste, der slet ikke kan tillades. Mens man
taler varmt om økumeni og religiøs dialog, er troende der insisterer
på at leve, som hele Kirken levede indtil 1965, pludselig henvist til
isolation, tålt ophold eller endog ekskommunicering. Pave Benedict -
Kirkens overhoved - ønsker tydeligvis at ændre denne situation; men
hidtil er intet sket. Hvorfor ikke?
I november 2006 fik alverdens biskopper besked på, at når den nye
Messe fejres på basis af oversættelser, skal indstiftelsesordene
"pro vobis et pro multis" gengives ordret - ikke fortolkende.
Sker der noget? tilsyneladende ikke. Tidligere instruktioner vedr.
liturgien, fx "Redemptionis Sacramentum" (2004), ignoreres
helt tydeligt. Fx er det kun tilladt at bruge lægfolk som
kommunionsuddelere, hvor Messen ellers ville blive alt for lang. Det er
sjældent tilfældet i Danmark.
Vi skulle efter koncilet have set det store forår i Kirken. I stedet er
Kirken i dag i krise på stort set alle områder.
At være katolik i dag stiller en overfor et valg: at elske eller i
hvert fald acceptere paradokserne; eller at holde sig til Kirkens
traditionelle praksis, lære og liturgi.
CW
|
|
Andagt
ved cand. theol. Thomas
Storgaard
Eva,
Maria og Kirken
1. Mosebog 2, 21 - 22
I denne tekst hører vi om kvindens skabelse. Hun bliver skabt af et
ribben fra Adams side. Kirkefaderen Jeronimus (347 - 420) lægger mærke
til, at ordet "bygge" oftest bruges til at betegne opførelsen
af et stort hus. Skabelsen af kvinden symboliserer Kirkens dannelse.
Vidnesbyrdet om dette finder vi i Efeserbrevets kap. 5,32. Efter Adam og
Evas skabelse finder syndefaldet sted, og synden indfinder sig i Verden.
Men Gud overlod ikke menneskene til deres egen skæbne. Til den onde
slange - djævelen - lyder det, at Gud selv vil skænke kvinden et
afkom, der skal knuse dens hoved (1. Mos. 3,14). Dette afkom er vor
Herre Jesus Kristus. Han er den nye Adam og hans mor, den hellige Jomfru
Maria, er den nye Eva. Adam fik løftet om en medhjælp (1. Mos. 2, 18)
og han så løftet blive opfyldt. Således er også løftet til Eva
blevet opfyldt gennem den hellige Jomfru Maria i Kristus. Efter Hans liv
og virke på Jorden, grundlagde Han Kirken ved sine 12 disciple (jf.
Matt. 4, 18 - 22) og udpegede den først kaldede blandt disciplene,
Peter, som Kirkens første leder (Matt. 16, 17 - 18). Efter Kristi
sonende død på korset, opstandelsen fra de døde og himmelfarten,
bliver Kirken udrustet (Johs. 20, 22) og døbt (Ap. G. 2, 2 - 13) med
Helligånden, til at forkynde budskabet om Jesus Kristus, indtil Verdens
ende (Ap.G. 1,8).
Kirken ligner den hellige Jomfru: Hun bærer Kristus i sig. Ved Kirken
kommer budskabet om frelsen i Jesus Kristus ud i verden. Det er i
Kristus ved Kirken, at mennesker bliver frelst. Det er her, den nye
menneskeslægt bliver til. Værner vi om Kirken, værner vi om Kristus
og Hans budskab. Amen.
|