To interessante
interviews
To fremstående medlemmer
af Kurien har indenfor de seneste uger udtalt sig markant om Kirkens
liturgiske situation: Ærkebiskop Malcom Ranjith (interview til Inside
the Vatican, frigivet 21/2) og Kardinal Hoyos (interview til Panorama
Católico Internacional, 8/2). Vi bringer nedenfor nogle oversatte
uddrag; disse interviews kan læses i deres helhed, på engelsk, på http://qien.free.fr).
Kardinal Hoyos: Sankt Pius d. 5's Messe blev fejret i mere end
tusind år. Den er aldrig blevet forbudt. (…) Jeg fejrer den også nu,
og, i den første del, hvor jeg prædiker, ser jeg på de troende (…)
derefter repræsenterer jeg de troende: lad os nu vende os mod Gud, der
er vort mål, at prise Gud, deri er vi alle sammen. (…) Den nye
liturgi var ikke "løsningen". Var vore kirker mere fulde
eller mere tomme før den? De er blevet tømt! Det er ikke kun på grund
af det, men Messen er blevet en blandt mange riter i Verden, og at
angribe det som er helligt er en alvorlig sag. Messeofferets betydning
er blevet glemt.
Ærkebiskop Ranjith: Der er dette voksende krav om en
genetablering af den tridentinske Messe. Og nogle ledende skikkelser fra
eliten har endda for nylig offentligt udtalt sig til fordel for denne
Messe i visse aviser. Jeg er sikker på Den hellige Fader vil bemærke
dette og beslutte hvad der er bedst for Kirken. (…) Vil biskopperne og
præsterne afvise ønsket om den tridentinske Messe og derved skabe et
behov for en juridisk struktur der kan sikre at Pavens beslutning
gennemføres? Skal det gå sådan? Det håber jeg oprigtigt ikke.
|
|
Andagt
ved cand. theol. Thomas
Storgaard
Kærligheden
til Gud.
Mark. 12, 28 - 34 (Fredag i tredje uge i fasten)
Nu er det fastetid. I denne tid skal vi afstå fra en række spiser og
andre verdslige fornøjelser. Det er noget, Kirken har påbudt, og som
oprindeligt går tilbage til Jesus selv. I den kendte kontrovers mellem
Johannes Døbers disciple og Jesus, hvor Johannes Døberens disciple
spørger: "hvorfor faster vi og farisæerne så meget, men dine
disciple faster ikke?" (Matt. 9, 14) Jesus svarer med ordene om
brudgommen, der er sammen med brudesvendene, indtil han tages bort fra
dem. Det er i bund og grund vores situation. Jesus er taget bort fra os
(Ap. G. 1,8). Han sidder ved Faderens højre hånd, hvorfra han skal
komme igen for at dømme de levende og de døde (Credo). Til Påske
ophører fasten, når vi har fejret Jesu død og opstandelse. Men inden
da skal vi på en særlig påtænke Jesu liv og gerning. Vi skal rette
vor sjæl mod Faderen, Sønnen og Helligånden. Kirkefaderen Basilios
den Store kommenterer vor tekst på denne måde, at når vi skal elske
Herren vor Gud af hele vort hjerte, så skal det ikke være delt. Ingen
kan tjene to herrer! Alt dette inkluderer også vor sjæl, sind og
styrke. Her i fasten skal der sættes ekstra ind på at opfyldes af
kærligheden til Gud og næsten. Her skal vi hengive os ekstra til Gud,
og afskære os fra de ting, der kan hindre os i det. Vi skal bede ekstra
meget for vor næstes vel. Vi må bede om større åndelig indsigt for
os selv og vi må bede for vor næstes åndelige velvære. Vi må bede
for vor egen og vor næstes evige frelse. Amen.
|